Jedná se o další hru patřící mezi tzv. “pattern games”, tedy hry učící malý vzorec chování, od Leslie McDevitt. Tento typ her je velmi důležitý právě pro reaktivce.
V čem hra spočívá?
Naučíme v ní psa, že když řekneme 1, 2, 3, dostane potom pamlsek. To je všechno, takhle jednoduché to je. Je to stejné, jako například práce s markerem (klikrem). Klikneme, dáme pamlsek. Klikneme, dáme pamlsek. Nebo řekneme slovní marker, který používáme, dáme pamlsek. Marker, pamlsek. V tomto případě se tedy pes časem naučí, že po 1 přijde vždycky 2, po 2 přijde vždycky 3 a po 3 přijde vždycky pamlsek. Klasické pavlovovské podmiňování.
Hra nejen pro krizi
Jedná se o hru, kterou řadím mezi krizové dovednosti. Vidím, že pes se již dostává do vzdálenosti od cizího psa, kde začíná být v napětí, začínám počítat a odměňuji. Je to vlastně takový dloooouhý marker. Jako kdybychom místo “šik” říkali “šiiiiiiiiiiik” a mezitím se pes někam pohnul.
Dá se používat v podobných situacích jako “mark and move” od Grishy Stewart. Dále se může hra hodit například v situacích, kdy vidím, že pes začíná řešit nějaký zvuk za dveřmi, začínám počítat a přesměrovávám tím pozornost na sebe. Můžete tím pádem hru použít třeba i pro přivolání.
Teoreticky by se dala použít i jako taková vycházková chůze u nohy. Protože jakmile začnu počítat, tak pes se mnou půjde a bude čekat na jídlo. Využití má taky jako hra pro pozornost, protože po pár pokusech mě bude pes vnímat celou dobu, než dopočítám do tří a předám odměnu.
Jak s tím pracovat
Výhodou hry je i to, že mohu postupně počítat pomaleji. Takže řeknu 1 a vteřinu počkám, pak teprve 2 atd. Časem mohu intervaly natahovat i o trochu víc. Není to asi úplně primárním cílem téhle hry, určitě ne v začátcích, ale dá se to časem používat i takto.
Pozor na složité situace
Jen pozor, je to extrémně jednoduché pro trénink. Ale pokud těch pár stovek až tisíců pokusů neuděláme v jednoduchých situacích, nebude nám to rovnou fungovat v těch složitých, například s jinými psy. Je opravdu zapotřebí zamakat na těch pokusech doma. Můžete tak třeba každý den zkrmit část krmné dávky. Až časem může hra začít fungovat i v těžších situacích.
Pojmenujte si hru podle sebe
A ještě pozor, pokud už někde používáte 1, 2, 3, vymyslete si pro tuhle hru něco jiného, třeba a, b, c. Pokud počítáním psa typicky hecujete v jiných situacích, není vhodné volit úplně stejná slova. Stejně tak je dobré si upřesnit, že se nejedná o přivolávací tzv. “počítací” hru od Chiraga Patela, kdy máváme rukou nad zemí a sypeme tam pamlsky jeden za druhým. Jsou trochu podobné, ale každá má jiný smysl. Obě super, ale myslím, že tuhle od Leslie McDevitt člověk využije v ještě větším množství situací.